събота, 7 септември 2013 г.

ЛЕНДАРТ

ИНВАЙЪРМЪНТ,
ЛЕНДАРТ И "ЕКОЛОГИЧНО ИЗКУСТВО"

Лендарт- теренно изкуство, и сродният инвайърмънт- художествени действия в околната среда произлизат от концептуалното изкуство.
Думата "инвайърмънт" се пише еднакво в английския и френския език, но има различен отенък в художествената практика. По-добре познато е френското значение: околност, организиране на пейзажа, което грижливо и системно е провеждано в барока, рококото и класицизма във Франция. Английското значение е по-широко, по-близко до околна среда, включително и като философско понятие, изкристализирало в творчеството на американските художници и поети.
През последните десетилетия на 20ти век в Германия този философски възглед се политизира. Един от най-големите художници- Йосеф Бойс, без да се занимава с политика, става вдъхновител на влиятелната Партия на зелените.
И докато Бойс е романтик, показал пътя на политиците, баварският худжник Ото Дреслер, познат с антивоенното си творчество, ангажира своето изкуство за борба със замърсяването на атмосферата. Такава широка проблематика застъпват творците от споменатите направления- от философията през романтиката до политиката и агитацията. Независимо от подбудите идеята за намеса на човека в околната среда е стара колкото цивилизацията (напоителните системи, пирамидите, Великата китайска стена). Още по-древни са начертанията по земната повърхност при племето наска в Перу, както и загадъчните кръгове в житните поля на Уелс и на други места в Англия.





Днешните изяви са твърде разнородни по замисъл и по начин на осъществяване. Едни, с повече философски заряд, са близки до концептуализма и включват текстове и знаци, други черпят от мотивите в изкуството и бита от минали времена, трети използват съвременна техника и най-нови материали.

Лендарт е движение в изкуството, в което ландшафта(пейзажът) и произведението на изкуството са неразривно свързани. Това е форма на изкуство, която се създава в природата, чрез използване на природни материали като почвата, камъни, скали, органични материали (дънери, трупи, клони, листа) и вода, с материали като бетон, метал, асфалт, или минерални пигменти. Скулптури не са поставени в пейзажа, а по-скоро ландшафта е средство за тяхното създаване. Работите често съществуват на открито, разположени далеч от цивилизацията, оставяни да се променят и ерозират при естествени условия. Много от първите произведения, създадени в пустините на Невада, Ню Мексико, Юта и Аризона са краткотрайни и сега съществуват само като видеозаписи или фотографски документи. Те също така въвеждат категория на изкуството наречена site-specific sculpture (Скулптура на околната среда), предназначени за специално открито място.

История

Лендарт може да се разбира като художествен протест срещу възприетата изкуственост, пластмасовата естетика и безмилостната комерсиализация на изкуството в края на 1960-те години в Америка. Създателите на Лендарт отхвърлили музеят или галерията като среда на творческа дейност, развили монументални ландшафт проекти , които са извън обсега на традиционната преносима скулптура и комерсиалния пазар. Лендарт е вдъхновен от минимал арт и концептуалното изкуство, но и от съвременните движения като DeStijl (Холандско движение основано през 1917г.), кубизъм и работата на Константин Бранкузи и Йозеф Бойс. Много от художниците, свързани със земното изкуство са се занимавали с минимално и концептуално изкуство. Дизайнът на Исаму Ногучи през 1941 за детска площадка (Contoured Playground) в Ню Йорк понякога се тълкува като важно ранно произведение на Лендарт, въпреки че самият художник никога не нарича своята работа " Ленд-арт ", а просто "скулптура". Неговото влияние върху съвременното земно изкуство и ландшафт архитектура е явно в много произведения днес.


Алън Сонфист (Alan Sonfist) е един от първите инициатори в Лендарт. Неговата най-вдъхновяваща работа е "Time Landscape", представлява оазис в средата на мегаполис, поставяйки древни местни растителни видове от Ню Йорк в съвременния пейзаж на града. Създаден през 1965 г. "Time Landscape" е сред първите известни произведения на изкуството в движението Лендарт и до днес вдъхновява за създаването на други природни градски пейзажи.





Алън Сонфист също така създава няколко други "Time Landscapes" из свeта, като „Кръговете на времето“ (Circles of Time) във Флоренция, Италия.

През 1967 г. изкуствоведът Grace Glueck, пишейки в Ню Йорк Таймс, обявява първото „екологично изкуство“ създадено от Дъглас Лайтър и Ричърд Саба (Douglas Leichter и Richard Saba) в училището за живопис и скулптура Skowhegan. Внезапната поява на земното изкуство през 1968 г. може да се обясни като отговор на едно поколение от творци, най-вече в края на двайсетте си години, на засилената политическа активност през годината и на нововъзникващите екологични и женски освободителни движения.

Движението започва през октомври 1968 г. с груповата изложба "Earth Works" в галерия Dwan, Ню Йорк. През февруари 1969 г. Уилоуби Шарп (Willoughby Sharp) е куратор на изложбата "Земно изкуство" в музей на изкуствата Andrew Dickson White House в университета Корнел, Итака, Ню Йорк. Художниците са Walter De Maria, Jan Dibbets, Ханс Хааке (Hans Haacke), Michael Heizer, Neil Jenney, Richard Long, David Medalla, RobertMorris, Денис Опенхайм (Dennis Oppenheim), РобъртСмитсън (Robert Smithson), а Гюнтер Юкер (GuntherUecker). Изложбата е ръководена от Thomas W. Leavitt. Gordon Matta-Clark, който живял в Итака по това време, бил поканен от Sharp за да помогне на артистите в изложбата "Земно изкуство" с изпълнението на техните произведения на място.

Може би най-известният художник, който работи в този жанр е американецът Робърт Смитсън. Най-известното му произведение,и може би най-известното произведение от цялото земно изкуство, е спиралата"Jetty" (1970 г.), за която Смитсън аранжира скали, земя и водорасли, така че да се образува дълга (1500 фута) спираловидна ивица,навлизаща като кей в Great Salt Lake (Голямото солено езеро) в северната част на щата Юта, САЩ. Колко от работата се вижда, зависи от променливите нива на водата. От създаването си, работата е била изцяло покрита и след това отново открита от водата.



Работата на Смитсън "Gravel Mirror with Cracks and Dust" (чакълено огледало с пукнатини и прах) 1968г. е пример за Лендарт съществуващ в пространството на галерия, а не в естествена среда. Състои се от купчина чакъл до огледална стена на галерията. С простота на формата си и концентрирането върху самите материали, това и други произведения на Лендарт имат сходство с минимализма.




Има и връзка с Arte Povera при използването на материали традиционно смятани за "неартистични" или "безстойностни". Италианският основател на Arte Povera Germano Celant е един от първите куратори, който подкрепя Лендарта.

'Лендарт художници' са били най-вече американци, с други видни творци в тази област, като Карл Андре (Carl Andre), Alice Aycock, Walter De Maria, Ханс Хааке
(Hans Haacke), Michael Heizer, Нанси Холт (Nancy Holt), Денис Опенхайм (DennisOppenheim), Андрю Роджърс (Andrew Rogers), Робърт Смитсън (RobertSmithson), Alan Sonfist, и Джеймс Търел (James Turrell). Търел започва работа през 1972 г. на възможно най-голяматo произведение на Лендарт досега, преоформяне на земята около изчезналия вулкан Roden Crater в Аризона. Може би най-известните не-американски Лендарт художници са британците Крис Дръри (Chris Drury),  Andy Goldsworthy, Peter Hutchinson, Richard Long и австралиецът Андрю Роджърс (Andrew Rogers)
.



Шедьоври създава Христо Явашев (Известен като Кристо) - опаковките на моста "Св. Геновева" в Париж, на няколко  декара от австрийското крайбрежие, "Завеса в долината" -преграждането на голяма територия в Калифорния - нещо между Китайската стена и загражденията в Австралия, предпазващи от диви животни; трансокеанските "Чадъри", аксция обхванала два континента, разделени от Тихия океан; опаковането на няколко острова от Антилския архипелаг и на Райхстага в Берлин. Осъществяването на идеите му винаги е свързано с мащабна административна подготовка, с висока инженерна организация и изобретателност, с точни разчети, за да се постигнат истински планетарни ефекти.
Лендарт тук, ако решим да интепретираме проекта в контекста на това направление, придобива планетарен мащаб, докато в опаковането на Райстага има извесен исторически намек.





1991: the joint Umbrella Project in Japan and California consists of opening 3,100 umbrellas in two places at once.

Wrapped Reichstag, Berlin, 1995.


Някои проекти на Кристо и Жан-Клод(Jeanne-Claude) (известни с опаковането на паметници, сгради и пейзажи в плат) също са разгледани като Лендарт от някои, въпреки че самите автори смятат това за неправилно

Wrapped Trees in Berower Park, Riehen, Switzerland, 1998. 178 trees were wrapped with nearly 600,000 square feet of the fabric used in Japan to wrap trees for winter.

Running Fence, in Sonoma and Marin counties, California, 1976. The fence extended 24.5 miles along Freeway 101 north of San Francisco.

The Pont Neuf bridge wrapped, Paris 1985: 454,178 square feet of woven polyamide fabric, “silky in appearance and golden sandstone in color.”

The Gates, Project for Central Park, New York City, 2005

Surrounded Islands outside of Miami, Florida, 1983: 11 islands in Biscayne Bay Biscayne Bay were surrounded by floating pink woven polypropylene fabric covering the surface of the water.


Концепсията на Йозеф Бойс(Joseph Beuys)  "социална скулптура" ("social sculpture") повлиява на Лендaрт, както и неговия проект от 1972 г. "7000 Eichen" да се засадят 7000 Дъбови дървета има много сходства с  Лендарт.







 


"Ритми на живот“ („Rhythms of Life") на Роджър (Andrew Rogers) е най-големият съвременен Лендарт в света,образувайки верига от каменни скулптури из целия свят - 12 места - в коренно различни екзотични места (от под морското равнище до височини от 4300 m/14, 107 фута).

Andrew Rogers: Rhythms of Life Antarctica YOUTUBE video

Eduardo Sanguinetti, латиноамерикански философ и Лендарт автор, представя своите „Скулптури в Земята“ ("Sculptures in Earth") през 1979 г. Те били поставени в естествени пространства и станали функционални като растения и животни ги направили свой дом, по специално в инсталацията "topos" в пустинята La Pampa.
Лендарт артистите в Америка разчитат най-вече на заможни покровители и частни фондации, които да финансират често скъпоструващите проекти. С внезапен икономически спад, настъпил през средата на 1970 г., средства от тези източници до голяма степен спрял. Със смъртта на Робърт Смитсън, в самолетна катастрофа през 1973 г., движението загубва една от най-важните си фигури и замира. James Turrel продължава да работи по проекта Roden Crater. В много отношения Лендарт става част от общото публично изкуство и в много случаи терминът Лендарт е неправилно използван при всякакъв вид изкуство в природата, въпреки че дори не е концептуално свързано с авангардните произведения на инициаторите на Лендарта.

Няма коментари:

Публикуване на коментар